e-Mole č. 6
Upozornění: V PDF souboru jsou různé interaktivní prvky. Ke čtení časopisu doporučujeme použít aktuální Adobe Reader, popř. Adobe Acrobat. V jiných PDF prohlížečích se nemusí stránky zobrazovat korektně.
OBSAH
- Úvodník
- Září se pomalu blíží…
- Co v učebnicích nenajdete
- Nanotechnologie – díl I.
Trpasličí pohádky - Objev v Moravském krasu
Genomické detektivky – SOUTĚŽNÍ weblém
- Nanotechnologie – díl I.
- Představují se
- GEG ČR (1.)
- Představujeme projekty
- Výuka s měřicími systémy na gymnáziu v Českém Těšíně
- Návody a materiály
- Jednoduchý tónový generátor
- Recenze
- Aplikace iMolview
Prohlížení 3D struktur molekul na tabletu i smartphonu - Www.studiumbiochemie.cz
Recenze portálu - Země – planeta změn
- Ozobot
- Školní měřicí systémem EdLaB v praxi
- Aplikace iMolview
- Tipy a triky
- 3D modely chemických sloučenin IV
Začínáme měřit - ZAPTION
Jednoduchý nástoj pro úpravu videí pro vzdělávací využití - Robotické soutěže
- 3D modely chemických sloučenin IV
- 3D tisk na škole?
- 3D výtisky jako náhrada zničených pomůcek?
- Inzulin
3D modely proteinů a peptidů - Malý stojánek do třídy jako vizualizér k mobilu
- Zkušenosti z výuky s 3D tištěnými pomůckami
- Kalendárium −> Ohlédnutí za akcemi
- AMAVET a podněcování zájmu žáků o vědecké a technické projekty
- Počítač ve škole 2016
- 3Dexpo 2016 ve zkratce
- Jak jsem stavěla 3D tištěnou raketu
- Několik slov závěrem
- Odpovědi na vaše dotazy • Inzerce • Nabídka a poptávka • Kalendárium
Září se pomalu blíží…
Jsou tu prázdniny a s nimi zasloužený odpočinek od školního roku. Někteří vyrazí do dalekých krajin, jiní putují po naší republice a další zůstanou třeba doma na zahrádce. Ať už zamíříte o prázdninách kamkoli, můžete ve volných chvílích nahlédnout do dalšího čísla e-Molu. Pojďme se podívat, co vás na následujících stránkách čeká…
Pokud se chcete poněkud prázdninově odreagovat, doporučuji zaměřit pozornost na první díl seriálu, který se věnuje nanotechnologiím. O nanotechnologiích slyšíme z různých médií čím dál tím častěji, ale ve školních učebnicích o nich najdeme informací buďto velice málo, nebo rovnou vůbec žádné. Co to tedy vlastně nanotechnologie jsou a co pro nás v dnešní době představují? Nezbývá než nalistovat první díl seriálu s „pohádkovým“ úvodem do oblasti nanosvěta.
Pakliže jste vyrazili do hodně vzdálených končin, možná jste si ani neuvědomili, že v minulosti vaše prázdninová destinace třeba zase tak daleko nebyla. V příspěvku Země – planeta změn se můžete seznámit nejen s „Android aplikací“, která vám přiblíží historii Země a tím pádem i pohyb kontinentů. Další recenzovaná aplikace vám ukáže třeba to, jak to aktuálně vypadá s aktivitou sopek. Takové informace se při cestování mohou docela hodit.
Máte ve škole nějakou tu robotickou stavebnici? Že ano? Pokud se ve výuce věnujete robotice a chtěli byste poměřit své síly v rámci nějaké soutěže, doporučuji vám příspěvek Robotické soutěže, kde naleznete přehled různých soutěžních akcí, kterých se se svými žáky můžete zúčastnit. V případě, že vám robotika zatím nic neříká, můžete se podívat na jeden ze způsobů „jak začít“ – v příspěvku s podivným názvem Ozobot. Uvidíte, že programování robota může být snadno přístupné i pro velice malé žáčky a žačky.
Zajímavých výukových videí je dnes plný internet. Můžeme ale jít ještě dál. Možná jste na internetu obdivovali některou z biologických e-learningových videolekcí. Že byste nic takového nezvládli vytvořit? Ale ano! S tvorbou interaktivní e-learningové výukové videolekce vám pomůže on-line aplikace ZAPTION. Uvidíte, že to není nic složitého! A pokud si neumíte představit, o čem je řeč, podívejte se na připravenou ukázku o stepníku moravském.
Samozřejmě, že jedním z našich důležitých témat zůstávají školní měřicí systémy. V obsáhlé recenzi z dlouhodobého testování dalšího ze systémů se tentokrát můžete seznámit s našimi zkušenostmi s velice zajímavým a do značné míry unikátním českým systémem EdLaB.
Nezapomněli jsme ani na problematiku 3D tisku, která je přítomna hned v několika příspěvcích. Podle návodu si můžete vyrobit malý univerzální stojánek do třídy, který se dá použít v kombinaci s mobilem třeba jako vizualizér. Fyzikáři jistě upotřebí „bzučák“ pro různé experimenty z akustiky. Návod na jeho stavbu naleznete v článku Jednoduchý tónový generátor. Jakým způsobem se ve škole dá 3D tisk také použít, je nastíněno v příspěvku 3D výtisky jako náhrada zničených pomůcek. Další zastavení s 3D tiskem je pak při výrobě výukové pomůcky do hodin chemie či biologie – 3D modely proteinů a peptidů (Inzulin). O své zkušenosti s využitím 3D tištěných výukových pomůcek ve školní praxi se s vámi podělí také tři z těch, kterým jsme některé z našich pomůcek na vyžádání poslali. Nakonec se s 3D tiskem můžete ještě potkat v nějaké té reportáži z akcí, třeba při stavbě funkční 3D tištěné rakety.
Slyšeli jste už o Google EDU Group Česká republika (GEG)? Že ne? Tak to byste předně měli vědět, že GEG je komunita učitelů. A co si tato komunita, do které se můžete přidat i vy, vytyčila za cíle a jak to celé funguje? O tom se dočtete v příspěvku GEG se představuje.
Čeká vás samozřejmě také další díl seriálu o práci s 3D modely molekul. Zbývající prostor pro úvodník se povážlivě menší, takže na závěr upozorním již jen na soutěž. V minulých číslech jste měli možnost vstoupit do světa weblémů. Weblém v tomto čísle nepřináší nic nového, ale naopak zjišťuje, jak jste si práci ve světě molekulárněbiologických on-line databází a nástrojů osvojili. Je to weblém soutěžní! První tři správné řešitele oceníme zajímavými molekulárněbiologickými výukovými 3D tištěnými pomůckami.
Ať už vás o prázdninách potká počasí slunečné nebo naopak deštivé, přeji příjemný odpočinek a zdárnou obnovu sil! Září se pomalu blíží…
Tomáš Feltl