e-Mole č. 0
Upozornění: V PDF souboru jsou různé interaktivní prvky. Ke čtení časopisu doporučujeme použít aktuální Adobe Reader, popř. Adobe Acrobat. V jiných PDF prohlížečích se nemusí stránky zobrazovat korektně.
OBSAH
- Úvodník
- K čemu zase další časopis?
- e-Mole představuje HW/SW
- Školní experimentální měřicí systémy?
- Školní experimentální systémy na našem trhu
- Představujeme projekty
- Experimentem k poznání aneb jak efektivně zavést a využívat moderní experimentální systémy na vaší škole
- Experimentování z pohledu didaktika
- Příprava budoucích učitelů (Rozhovor s RNDr. Petrem Šmejkalem, Ph.D.)
- Rozhovor
- Jací jsou čeští studenti? (Rozhovor s doc. RNDr. Markétou Martínkovou, Ph.D.)
- Trendy ve výuce
- Badatelská výuka (Díl 1.: Co to je?)
- Jak to dělám já
- Zkoumáme atmosférický tlak (Výuka fyziky na gymnáziu)
- Návody a materiály
- Zeměpis už dávno není o výčtu plodin pěstovaných v Kyrgyzstánu
- Co v učebnicích nenajdete
- Analýza moči (Klinická analýza ve výuce)
- Recenze
- Země očima družic
- Tipy a triky
- Fotosyntéza animovaná a názorná
- Recenze portálu
- E-ChemBook.eu (Multimediální učebnice chemie?)
- 3D tisk na škole?
- Focení z mikroskopu a dalekohledu mobilním telefonem
- Včera a dnes
- Robotická stavebnice pro vzdělávací účely
- Jak to bylo s destilací?
- Několik slov závěrem
- Inzerce
- Nabídka a poptávka
- Kalendárium
K čemu zase další časopis?
Doba opět pokročila a na školy se nám tlačí stále více různých digitálních technologií. Zdaleka to nejsou již jen interaktivní tabule a odpovědní systémy, které se pomalu ale jistě stávají samozřejmostí. Díky různým projektům se poslední dobou školy vybavují celými „tabletovými učebnami“ a pořizují různé přírodovědné experimentální měřicí systémy. Po učitelích se také čím dál tím víc začíná požadovat, aby při výuce využívali také „chytrá“ zařízení žáků.
Je toho opravdu hodně, co by měl dnešní učitel z oblasti digitálních technologií zvládat. A nejde jen o zvládnutí technologií jako takových. To je jen první krok! Následovat musí zvládnutí využití těchto technologií v rámci výuky. Nelze se tedy divit tomu, že se řada učitelů k novým technologiím staví velice chladně až odmítavě. Až příliš často se poslední dobou na různých seminářích setkávám u kolegyň a kolegů učitelů s poněkud alibistickým postojem, že je přece třeba především probrat určitou „látku“ a splnit tak to, co mají napsáno ve svém školním vzdělávacím programu (ŠVP), a že i tak jsou pozadu a ještě nějaké nové technologie? To přece nikdo nemůže myslet vážně, to se pak už neprobere vůbec nic! A když se snažím tento postoj nějakou argumentací změnit, dostaneme se nakonec k tomu, že v podstatě za všechno mohou střední nebo vysoké školy, protože mají nepřiměřené požadavky při přijímačkách, a my učitelé přece musíme žáky připravit tak, aby u přijímaček na střední/vysokou školu uspěli. A vždyť ono za všechno vlastně může MŠMT… Když dospějeme až sem, tak to většinou vzdávám. Možná je to jen náhoda a skutečná situace v našem školství mé výše popsané zkušenosti neodpovídá… Jaká je situace na vaší škole?
Poslední rok ve mně zrála myšlenka časopisu zaměřeného právě na digitální technologie ve výuce s důrazem na přírodovědné a technické obory. Oslovil jsem tedy několik kolegů, o kterých vím, že jsou nejen nadšení pedagogové, ale také sledují nové trendy spojené s digitálními technologiemi a řadu těchto technologií ve svých hodinách běžně používají. Děkuji všem, kteří na moji žádost o spolupráci kladně zareagovali a „usedli“ společně se mnou v redakční radě elektronického časopisu e-Mole. Velký dík patří také všem, kteří do tohoto čísla přispěli.
Naším hlavním cílem je ukázat, že digitální technologie nejsou nám učitelům na obtíž, ale že je to přesně naopak, přináší nové možnosti, jak dětem přiblížit problematiku našich oborů a jak z někdy nudné výuky udělat dobrodružnou cestu za poznáním. A proč časopis? Na rozdíl od různých školicích akcí a konferencí vidíme v časopisu příležitost přinést zajímavé nápady a ukázky z výuky většímu množství učitelů. Dalším cílem je navázat s Vámi spolupráci při tvorbě náplně časopisu. Víme, že je mezi vámi řada těch, jejichž nápady a zkušenosti z praxe mohou posloužit ostatním jako skvělá inspirace. Byli bychom rádi, kdybyste značnou část obsahu časopisu vytvářeli především Vy, učitelé z praxe ze všech stupňů našeho vzdělávacího systému.
Nultým číslem časopisu e-Mole jsme se pokusili ukázat, jak bychom si náplň časopisu představovali. Vše je ale otevřené a uvítáme Vaše připomínky a nápady.
Napište nám, co byste v časopise rádi viděli.
- Máte nějaký příklad využití digitálních technologií ve výuce? Napište mám o něm!
- Vytvořili jste zajímavý digitální učební materiál? Podělte se o něj s ostatními! Pošlete nám na něj odkaz a stručně popište, jako ho ve výuce používáte.
- Realizovali jste na vaší škole nějaký zajímavý projekt využívající digitální technologie? Můžete ho zde představit ostatním!
- Pořádáte nějakou akci zaměřenou na digitální technologie ve školství? Informujte o ní zde v e-Molu!
- Máte nějakou pěknou ukázku toho, že někdy to jde bez digitálních technologií lépe než s nimi? Napište nám o ní!
- Využíváte zajímavý internetový zdroj a chcete se o něj podělit? Pošlete nám odkaz s krátkým popisem a příkladem jeho použití ve výuce.
- Použili jste některý z publikovaných tipů nebo triků ve výuce? Napište nám o svých zkušenostech (skolniprojekty@gmail.com)!
…
Doufáme, že v nultém čísle časopisu e-Mole najdete alespoň jednu malou inspiraci, kterou zkusíte přenést do své vlastní výuky.
Za redakční tým
Tomáš Feltl