e-Mole č. 9

e-Mole číslo 9 je tu!

Upozornění: V PDF souboru jsou různé interaktivní prvky. Ke čtení časopisu doporučujeme použít aktuální Adobe Reader, popř. Adobe Acrobat. V jiných PDF prohlížečích se nemusí stránky zobrazovat korektně.

OBSAH

  • Úvodník
    • Počítač ve škole přede dveřmi…
  • e-Mole představuje HW/SW
    • Horizon Energy Box
      aneb Experimenty se zdroji obnovitelné energie
    • Bezdrátová čidla PASCO
  • Ze světa GIS
    • Tipy ze světa GIS
    • QGIS a georeferencování
    • ISOP – nástroj pro učitele přírodovědných předmětů
  • Rozhovor
    • Devět let s ROBOSOUTĚŽÍ
      Rozhovor s Ing. Martinem Hlinovským, Ph.D.
  • Co v učebnicích nenajdete
    • Licence Creative Commons
      aneb Jak podporovat sdílení
    • Nanotechnologie – díl III.
      Jak nahlédnout do nanosvěta
    • Co přinesla analýza DNA
      Genomické detektivky – ŘEŠENÍ weblému 4 a 5
  • e-Mole představuje HW/SW
    • Corinth a augmentovaná realita ve vzdělávání
  • Z pohledu didaktika
    • Jak jsou na tom naši žáci?
      Rozhovor s doc. RNDr. Svatavou Janouškovou, Ph.D.
  • GEG ČR představuje
    • Chromebooky ve výuce
  • Návody a materiály
    • Levná výroba školního digitálního siloměru?
    • Hoření alkoholu
  • Představujeme projekty
    • NEZkreslená věda
    • CanSat – družice v plechovce?
  • Recenze
    • CHEMIST – Virtual Chem Lab – virtuální laboratoř pro tablet
    • Chemie a světlo – školní didaktická souprava
    • mBot – One Robot Per Child
      aneb Každé dítě by mělo mít svého robota
  • Tipy a triky
    • 3D modely chemických sloučenin VI
      Modely makromolekul
    • Vida! VIDA!
      Návštěva science centra v Brně
  • 3D tisk na škole
    • Podtlakové dělo
  • Kalendárium
    • Pozvánky na zajímavé akce
  • Několik slov závěrem
    Odpovědi na vaše dotazy • Inzerce
    Nabídka a poptávka • Kalendárium

Počítač ve škole přede dveřmi…

Zdá se to nemožné, ale je to tak. Jako by to bylo včera – a už opět jsou před námi Velikonoce, a tím pádem také konference Počítač ve škole  v Novém Městě na Moravě, kam jistě řada z vás, našich čtenářů, zamíří. Pojedete tam? Ano? Tak to se určitě uvidíme. Já se každoročně na tuto konferenci velice těším. Pro mne je to taková aktivní relaxace. Pokaždé se zájmem sleduji, kolik mají učitelé skvělých nápadů, materiálů a neocenitelných zkušeností, o které se rádi podělí s ostatními. Pokud na konferenci nemíříte, určitě se s některými konferenčními příspěvky dodatečně setkáte i na stránkách některého z příštích e-Molů.

Vedle zajímavé konference je tu ale také další číslo e-Molu, které přináší opět řadu „výukových“ inspirací z různých oblastí. Pojďme se na ně ve zkratce podívat… A protože se mi do úvodníku nevejde zdaleka vše, co si z devátého čísla zaslouží zvýšenou pozornost, zaměřím se tentokrát na takové recenze a testy, které se vztahují k nějakému tomu „hardwaru“.

Na úvod jsme zařadili recenzi zajímavé školní soupravy, která má skutečně velký potenciál – „Horizon Energy Box“. Z názvu je patrné, že půjde o něco s energií. Pokud přemýšlíte o tom, jak dětem experimentálně přiblížit různé obnovitelné zdroje energie, budete ze soupravy jistě nadšeni. Myslím, že třeba takový vodíkový palivový článek nadchne nejen vás, ale i vaše žáky!

Firma PASCO přišla poměrně nedávno s uceleným systémem bezdrátových čidel. Zajímalo nás, jak se tato elegantní bílá čidla chovají a jak jsou začleněna do stávajícího rozsáhlého „ekosystému“ modrých PASPORT čidel. Z bezdrátového systému čidel vybočuje nový vozík, který vydá hned za několik samostatných čidel. Nevěříte? Naše zkušenosti přinášíme ve článku Bezdrátová čidla PASCO.

Možná se chystáte nově vybavit počítačovou učebnu. Nezkusíte Chromebooky? Co nám Chromebooky ve školním prostředí nabízí a jaká jsou úskalí jejich nasazení? Přečtěte si příspěvek Chromebooky ve výuce.

Školní měřicí systémy svépomocí? Co takhle postavit si levný digitální siloměr? Pokusili jsme se sestavit přehledný praktický návod, jak si z levného Arduina a digitální váhy udělat školní siloměr. Jestli máte chuť, podívejte se, jak na to…

Další hmatatelnou výukovou pomůckou je souprava „Chemie a světlo“. Díky dlouhodobé zápůjčce jsme mohli experimentální sadu důkladně otestovat. A výsledek? Soupravu bych doporučil každému, kdo hledá vizuálně zajímavý a přitom ne úplně tradiční pohled nejen na chemickou problematiku. Co tím myslím? Nezbývá, než nalistovat odpovídající článek…

Ptají se vaši žáci, kde se bere síla držící letadlo ve vzduchu? Nebo jak je možné, že vítr odnese střechu domu, když se nedostane zespodu pod ni? Pokud si podle našeho návodu vyrobíte „podtlakové dělo“, hravě jim to vysvětlíte.

A nakonec ještě nějakého toho robota… Tentokrát se můžete dozvědět o stavebnici s názvem „mBot“, a to z pohledu ryze učitelského, a tím pádem i ryze praktického. Možná vás k přečtení článku přesvědčí tvrzení autorů, které se dá shrnout známou formulací „za málo peněz hodně muziky“.

V předešlém čísle jsme se začali věnovat Science centrům. Po plzeňské Techmanii jsme se tentokrát vidali – totiž promiňte, vydali – do VIDA! science centra v Brně. A že tam toho hardwaru bylo! Údajně celkem 170 exponátů. Přiznám se ale, že jsem je nepočítal, takže za počet neručím. Za co se ale zaručit mohu, je fakt, že pokud jste zvídaví a hraví, tak se se svými žáky ve VIDA! science centru určitě nebudete nudit.

Na začátku jsem sice říkal, že se v úvodníku zaměřím na hardware, ale musím udělat jednu výjimku. Minulé číslo se zaměřením na GIS sklidilo u čtenářů velký úspěch, a tak si do úvodníku dovolím zařadit odstaveček pro „GISáky“. I v tomto čísle nás čeká opět několik zajímavých tipů. Tentokrát to budou Hlukové mapy, Klimatická změna, Geologické zajímavosti ČR, Voda v krajině, Interaktivní mapa obyvatelstva Česka 1921–2011 a Atlas obyvatelstva. Hned v navazujícím příspěvku můžete pokračovat v seznamování s aplikací QGIS, o níž jste se mohli dočíst v minulém čísle. Na závěr GIS sekce vás možná zláká „Portál Informačního systému ochrany přírody“. Je tu celá řada užitečných a zajímavých informací, které se pro použití ve výuce přímo nabízí. Navíc si můžete s pomocí aplikace „BioLog“ zaznamenávat svá „přírodní“ pozorování a případně je i sdílet s ostatními.

Doufám, že si v e-Molu opět najdete něco zajímavého a pro vaši výuku přínosného.
Tomáš Feltl

e-Mole zpravodaj

Nechte si zasílat informace o nových číslech e-Molu a o zajímavých vzdělávacích akcích!