e-Mole č. 3-4

e-Mole číslo 3-4 je tu!

Upozornění: V PDF souboru jsou různé interaktivní prvky. Ke čtení časopisu doporučujeme použít aktuální Adobe Reader, popř. Adobe Acrobat. V jiných PDF prohlížečích se nemusí stránky zobrazovat korektně.

OBSAH

  • Úvodník
    • 3D tisk? 3D tisk!
    • Co může 3D tiskárna přinést škole?
  • Co v učebnicích nenajdete
    • Technologie 3D tisku
    • 3D tiskové materiály a tajemné zkratky
    • RepRap aneb udělej si sám
    • V čem na běžné škole modelovat? Toť otázka…
    • Rozřezání modelu aneb „slicing“
  • Včera a dnes
    • Historie 3D tisku
  • Rozhovor
    • Jak probíhá výroba filamentu neboli tiskové struny?
  • 3D tisk na škole?
    • 3D tisk a levné výukové pomůcky
      • biologie (Bakteriofág, Mitochondrie, Obratle, Srdce, Ucho)
      • fyzika (Setrvačník, Autíčko na balónkový pohon, Gravitační studna, Obracecí káča, Mýdlová raketka)
      • chemie (Molekulová stavebnice, Odměrky místo vah, Stojánek na zkumavky, Proteiny a peptidy (IgG), Automatická pipeta či mikropipeta)
      • zeměpis (Reliéfní glóbus, Reliéfní mapa povodí, Státy Evropy jako 3D puzzle)
  • Tipy a triky
    • Proč si postavit 3D tiskárnu Molestock?
    • Parametry 3D tiskárny Molestock
    • Jak na 3D tisk?
  • Jak sestavit...
    • Jak si postavit 3D tiskárnu Molestock
      • Seznam tištěných dílů
      • Seznam spojovacího materiálu, elektroniky a kabelů a ostatních dílů
      • Seznam potřebného nářadí
      • Kompletace
      • Jaký software si mám nainstalovat
      • Oživení tiskárny
      • Kalibrace a testování
      • Závěrečná upozornění
  • Jak to dělám já
    • Cesta 3D tiskárny Molestock S na GJK
  • Několik slov závěrem
    • Odpovědi na vaše dotazy
    • Nabídka a poptávka

3D tisk? 3D tisk!

Již v minulých číslech e-Molu jsme se věnovali 3D tisku. 3D tištěné pomůcky velmi zaujaly a přišla na ně řada ohlasů včetně obecnějších dotazů k technologii 3D tisku a jejímu využití na škole. Proto jsme toto číslo e-Molu zaměřili na 3D tisk.

Najdete zde základní seznámení s tím, co to vlastně 3D tisk je. Pokud vás trochu více zajímá, jak věci fungují, můžete pokračovat stručným technologickým přehledem současného 3D tisku. Dnešní 3D tiskové materiály představují pro „nově příchozího“ tak trochu „džungli“. Zorientovat se ve změti zkratek není vždy jednoduché, ale třeba vám pomůže přehled těch nejčastějších zkratek a stručný popis nejpoužívanějších 3D tiskových materiálů. V reportáži a rozhovoru s jedním z našich výrobců materiálu pro 3D tisk – tiskových strun neboli filamentů – můžete nahlédnout „pod pokličku“ s pečlivě střeženými výrobními technologiemi.

Ještě nikdy jste neslyšeli zkratku RepRap a nebo nemáte zcela jasno, co vlastně RepRap v oblasti 3D tisku představuje? Tak to zaměřte svoji pozornost na článek „RepRap aneb udělej si sám“. Pokračovat pak můžete třeba stavbou vlastní Rep­Rap 3D tiskárny podle kompletního stavebního návodu naší tiskárny Molestock, kterou k tisku výukových pomůcek používáme a která by­la navržena právě s ohledem na „školní prostředí“.

Pokud nejste přesvědčeni, že 3D tisk do školy skutečně patří, zaměřte svoji pozornost na část s názvem „3D tisk a levné výukové pomůcky“. Z internetových (většinou volně dostupných) zdrojů 3D modelů jsme vybrali několik ukázek. Modely jsme vytiskli a zdokumentovali jak tisk, tak případné problémy, na které jsme při tisku nebo při kompletaci finálních výukových pomůcek narazili. I když jsme se tentokrát zaměřili na pomůcky pro biologii, fyziku, chemii zeměpis, neznamená to, že by se 3D tisk nedal využít i v jiných předmětech. Vezměme si třeba výtvarnou výchovu, kde můžeme fotografie slavných sochařských děl doplnit jejich vytištěnými zmenšenými modely, které žákům skutečně „projdou rukama“. Následně mohou žáci sami s využitím modelovacího softwaru zkusit nějaké dílo „napodobit“ nebo se mohou vrhnout na „průmyslový design“ nového multifunkčního držáku na mobilní telefon či navrhnout originální sponu do vlasů. Samozřejmě, že si nakonec své modely vytisknou a nejlépe i odnesou domů. Podobně bychom mohli pokračovat s předměty jako dějepis, hudební výchova a další. Je ale ještě jedna opomíjená oblast, kde se může 3D tisk ve škole výrazně uplatnit. Jedná se o práci se zrakově postiženými žáky. S využítím 3D tisku pro ně můžeme snadno a rychle vyrobit nespočet různých názorných výukových pomůcek. Pěkným příkladem návrhu takovéto pomůcky je chemická molekulová stavebnice, o které se na následujících stránkách můžete také dočíst.

Nemohu se zbavit dojmu, že právě 3D tisk je tou tvořivou rozvíjející technologií, která nám na školách dosud chyběla. Dokáže dnešní žáky aktivně vtáhnout do různorodé problematiky napříč obory.

A jak se stavíte k 3D tisku vy? Vyjádřit svůj názor můžete v anketě.

Tomáš Feltl

e-Mole zpravodaj

Nechte si zasílat informace o nových číslech e-Molu!