e-Mole č. 6

e-Mole číslo 6 je tu!

Upozornění: V PDF souboru jsou různé interaktivní prvky. Ke čtení časopisu doporučujeme použít aktuální Adobe Reader, popř. Adobe Acrobat. V jiných PDF prohlížečích se nemusí stránky zobrazovat korektně.

OBSAH

  • Úvodník
    • Září se pomalu blíží…
  • Co v učebnicích nenajdete
    • Nanotechnologie – díl I.
      Trpasličí pohádky
    • Objev v Moravském krasu
      Genomické detektivky – SOUTĚŽNÍ weblém
  • Představují se
    • GEG ČR (1.)
  • Představujeme projekty
    • Výuka s měřicími systémy na gymnáziu v Českém Těšíně
  • Návody a materiály
    • Jednoduchý tónový generátor
  • Recenze
    • Aplikace iMolview
      Prohlížení 3D struktur molekul na tabletu i smartphonu
    • Www.studiumbiochemie.cz
      Recenze portálu
    • Země – planeta změn
    • Ozobot
    • Školní měřicí systémem EdLaB v praxi
  • Tipy a triky
    • 3D modely chemických sloučenin IV
      Začínáme měřit
    • ZAPTION
      Jednoduchý nástoj pro úpravu videí pro vzdělávací využití
    • Robotické soutěže
  • 3D tisk na škole?
    • 3D výtisky jako náhrada zničených pomůcek?
    • Inzulin
      3D modely proteinů a peptidů
    • Malý stojánek do třídy jako vizualizér k mobilu
    • Zkušenosti z výuky s 3D tištěnými pomůckami
  • Kalendárium −> Ohlédnutí za akcemi
    • AMAVET a podněcování zájmu žáků o vědecké a technické projekty
    • Počítač ve škole 2016
    • 3Dexpo 2016 ve zkratce
    • Jak jsem stavěla 3D tištěnou raketu
  • Několik slov závěrem
    • Odpovědi na vaše dotazy • Inzerce • Nabídka a poptávka • Kalendárium

Září se pomalu blíží…

Jsou tu prázdniny a s nimi zasloužený odpočinek od školního roku. Někteří vyrazí do dalekých krajin, jiní putují po naší republice a další zůstanou třeba doma na zahrádce. Ať už zamíříte o prázdninách kamkoli, můžete ve volných chvílích nahlédnout do dalšího čísla e-Molu. Pojďme se podívat, co vás na následujících stránkách čeká…
Pokud se chcete poněkud prázdninově odreagovat, doporučuji zaměřit pozornost na první díl seriálu, který se věnuje nanotechnologiím. O nanotechnologiích slyšíme z různých médií čím dál tím častěji, ale ve školních učebnicích o nich najdeme informací buďto velice málo, nebo rovnou vůbec žádné. Co to tedy vlastně nanotechnologie jsou a co pro nás v dnešní době představují? Nezbývá než nalistovat první díl seriálu s „pohádkovým“ úvodem do oblasti nanosvěta.

Pakliže jste vyrazili do hodně vzdálených končin, možná jste si ani neuvědomili, že v minulosti vaše prázdninová destinace třeba zase tak daleko nebyla. V příspěvku Země – planeta změn se můžete seznámit nejen s „Android aplikací“, která vám přiblíží historii Země a tím pádem i pohyb kontinentů. Další recenzovaná aplikace vám ukáže třeba to, jak to aktuálně vypadá s aktivitou sopek. Takové informace se při cestování mohou docela hodit.

Máte ve škole nějakou tu robotickou stavebnici? Že ano? Pokud se ve výuce věnujete robotice a chtěli byste poměřit své síly v rámci nějaké soutěže, doporučuji vám příspěvek Robotické soutěže, kde naleznete přehled různých soutěžních akcí, kterých se se svými žáky můžete zúčastnit. V případě, že vám robotika zatím nic neříká, můžete se podívat na jeden ze způsobů „jak začít“ – v příspěvku s podivným názvem Ozobot. Uvidíte, že programování robota může být snadno přístupné i pro velice malé žáčky a žačky.

Zajímavých výukových videí je dnes plný internet. Můžeme ale jít ještě dál. Možná jste na internetu obdivovali některou z biologických e-learningových videolekcí. Že byste nic takového nezvládli vytvořit? Ale ano! S tvorbou interaktivní e-learningové výukové videolekce vám pomůže on-line aplikace ZAPTION. Uvidíte, že to není nic složitého! A pokud si neumíte představit, o čem je řeč, podívejte se na připravenou ukázku o stepníku moravském.

Samozřejmě, že jedním z našich důležitých témat zůstávají školní měřicí systémy. V obsáhlé recenzi z dlouhodobého testování dalšího ze systémů se tentokrát můžete seznámit s našimi zkušenostmi s velice zajímavým a do značné míry unikátním českým systémem EdLaB.

Nezapomněli jsme ani na problematiku 3D tisku, která je přítomna hned v několika příspěvcích. Podle návodu si můžete vyrobit malý univerzální stojánek do třídy, který se dá použít v kombinaci s mobilem třeba jako vizualizér. Fyzikáři jistě upotřebí „bzučák“ pro různé experimenty z akustiky. Návod na jeho stavbu naleznete v článku Jednoduchý tónový generátor. Jakým způsobem se ve škole dá 3D tisk také použít, je nastíněno v příspěvku 3D výtisky jako náhrada zničených pomůcek. Další zastavení s 3D tiskem je pak při výrobě výukové pomůcky do hodin chemie či biologie – 3D modely proteinů a peptidů (Inzulin). O své zkušenosti s využitím 3D tištěných výukových pomůcek ve školní praxi se s vámi podělí také tři z těch, kterým jsme některé z našich pomůcek na vyžádání poslali. Nakonec se s 3D tiskem můžete ještě potkat v nějaké té reportáži z akcí, třeba při stavbě funkční 3D tištěné rakety.

Slyšeli jste už o Google EDU Group Česká republika (GEG)? Že ne? Tak to byste předně měli vědět, že GEG je komunita učitelů. A co si tato komunita, do které se můžete přidat i vy, vytyčila za cíle a jak to celé funguje? O tom se dočtete v příspěvku GEG se představuje.

Čeká vás samozřejmě také další díl seriálu o práci s 3D modely molekul. Zbývající prostor pro úvodník se povážlivě menší, takže na závěr upozorním již jen na soutěž. V minulých číslech jste měli možnost vstoupit do světa weblémů. Weblém v tomto čísle nepřináší nic nového, ale naopak zjišťuje, jak jste si práci ve světě molekulárněbiologických on-line databází a nástrojů osvojili. Je to weblém soutěžní! První tři správné řešitele oceníme zajímavými molekulárněbiologickými výukovými 3D tištěnými pomůckami.

Ať už vás o prázdninách potká počasí slunečné nebo naopak deštivé, přeji příjemný odpočinek a zdárnou obnovu sil! Září se pomalu blíží…
Tomáš Feltl

e-Mole zpravodaj

Nechte si zasílat informace o nových číslech e-Molu a o zajímavých vzdělávacích akcích!