e-Mole č. 7-8

e-Mole číslo 7-8 je tu!

Upozornění: V PDF souboru jsou různé interaktivní prvky. Ke čtení časopisu doporučujeme použít aktuální Adobe Reader, popř. Adobe Acrobat. V jiných PDF prohlížečích se nemusí stránky zobrazovat korektně.

OBSAH

  • Úvodník
    • Na to vezmi GIS!
  • Co v učebnicích nenajdete
    • Co je GIS
  • Ze světa GIS
    • Tipy ze světa GIS
    • Kontaminovaná místa ve výuce chemie
    • První krůčky s QGIS
    • Využití GIS při regionálních hydrogeologických pracích
    • Vyskytuje se i u nás?
  • Rozhovor
    • Geologie není nuda
      (rozhovor s prof. RNDr. Petrem Čepkem, CSc)
  • Co v učebnicích nenajdete
    • Nanotechnologie – díl II.
      (Jak nahlédnout do nanosvěta, když je tak malý?)
    • Vánoční trhy a analýza DNA
      (Genomické detektivky – SOUTĚŽNÍ weblém)
  • e-Mole představuje HW/SW
    • Měření s Arduinem s využitím aplikace MoleGraph
  • Experimentování z pohledu didaktika
    • Proč a jak (se) geologii učit?
      (rozhovor s RNDr. Dobroslavem Matějkou, CSc.)
  • GEG ČR představuje
    • Cardboardy ve výuce
  • Návody a materiály
    • Znázornění pohybů pomocí setrvačníku
    • Hořící text
  • Představujeme projekty
    • Školní weby pod drobnohledem
    • Tabletárium – tablety ve výuce STEM
  • Recenze
    • Www.chemickeprvky.cz
  • Tipy a triky
    • 3D modely chemických sloučenin V
      (měříme úhly)
    • Výuka a science centra v naší republice
    • Techmania Science Center
    • Letecké muzeum Kbely
  • 3D tisk na škole
    • m-BITBEAM podruhé
    • 3D modely molekul k tisku?
    • Univerzální laboratorní stojan pro experimenty „za studena“
  • Kalendárium −> Ohlédnutí za akcemi
    • Dílny Heuréky
    • PASCO konference 2016
    • Reportáž z experimentálního prostoru Future Classroom Lab v Bruselu
  • Několik slov závěrem
    • Odpovědi na vaše dotazy • Inzerce • Nabídka a poptávka • Kalendárium

Na to vezmi GIS!

Na závěr roku 2016 jsme se poněkud hlouběji ponořili do tematiky skryté pod zkratkou GIS. Když zadáme tato tři písmenka do webového vyhledávače Google, hned na prvním místě je odkaz, kterému vévodí nadpis Geografický informační systém a vede na Wikipedii. Další odkazy v seznamu zahrnují v různých obměnách slova jako mapový portál, mapy, výzkum, analýza, geologie, doprava, rozvoj, katastr a mnoho dalších. Geografické informační systémy totiž promlouvají do našeho života stále více. Často si to neuvědomujeme nebo to ani netušíme. To je docela škoda, protože GIS je další ze zajímavých nástrojů, který můžeme využít ve výuce napříč předměty a který krásně ukazuje, jak hluboko jsou dnes informační technologie prorostlé i do oborů, kde bychom to ani nečekali. A tak nastal čas seznámit se podrobněji s tím, co se za tajemnou zkratkou GIS skrývá. Odpověď nám dá úvodní článek „Co je GIS“, následovaný několika dalšími příspěvky, ve kterých se GIS objevuje. Závěrečný příspěvek GIS sekce nás přenese do terénu. Odborníci z České geologické služby nám dají nahlédnout pod pokličku jednoho z jejich projektů. Jak je to vlastně se zásobami vody na našem území? Máme vody dost nebo je jí nedostatek? A jak to souvisí s GIS?

Na problematiku GIS navazuje rozhovor s jedním z našich předních geologů a pedagogů v jedné osobě. S panem profesorem Petrem Čepkem z Přírodovědecké fakulty UK jsme si povídali nejen o geologii, ale také o jeho zapojení do dění kolem listopadových dní roku 1989 a jeho následném působení ve funkci děkana PřF UK. Pevně věřím, že to pro vás bude zajímavé čtení.

V rozhovoru s dr. Dobroslavem Matějkou se podíváme na současnou situaci geologie v našem školství, a to okem geologa-didaktika, který se také podílí na přípravě a vzdělávání učitelů geologie a kterému vděčíme za to, že se geologie vůbec dostala do RVP. Jaká je situace geologie v našem školství? Proč geologie není v rozvrhu žáků po boku biologie, fyziky, chemie a zeměpisu?

V minulém čísle začal seriál o nanotechnologiích. Jeho „pohádková“ podoba zaujala, a tak se můžete těšit na pokračování ve stejném duchu. Tentokrát zjistíme, jak se dá do nanosvěta přímo podívat a trochu se tam i porozhlédnout.

Vánoční trhy s analýzou DNA – to je vskutku aktuální otázka. Jde o poslední weblém zaměřený na jednoduché prohledávání on-line databází sekvencí DNA. A jde opět o weblém soutěžní. Pusťte se do řešení, na vítěze čekají zajímavé 3D tištěné ceny. A pokud chcete svoji výhru zdvojnásobit, mrkněte se i na soutěžní weblém v minulém čísle. Protože ani u něj zatím vítěze nemáme, soutěž pokračuje a oba weblémy vyhodnotíme současně v prvním čísle ročníku 2017.

Mnoho učitelů se snaží uvést do praxe ono známé rčení, že „za málo peněz může být hodně muziky“. Ono nám v našem silně podfinancovaném školství často ani nic jiného nezbývá. Že zmiňovaný výrok není pouhopouhou utopií, to vám ukážeme v článku, který se zabývá „měřením“. I když jde o měření, není to tentokrát o klasickém školním měřicím systému, ale o využití Arduina v roli jednoduchého školního měřicího systému.

GEG ČR nám představí, co může přinést virtuální realita v podání Google Cardboardu. Jaký výukový obsah je k dispozici a jakým způsobem využít Cardboard ve výuce?

Do tohoto čísla jsme zařadili opět nějaký ten praktický experiment. Čeká nás „hořící text“ a návod na využití setrvačníku při studiu a demonstraci různých pohybů.

O tom, jak důležitá je prezentace školy na internetu, asi již nikdo nepochybuje. Máte pocit, že právě váš web mezi ostatními vyčnívá? Pokud ano, tak co si třeba zasoutěžit? Přinášíme zajímavé informace o soutěži sCOOL web. A i když se na soutěž necítíte, určitě si přečtěte, jaká kritéria porotci používají. Třeba vám pomohou vaši školní webovou prezentaci vylepšit.

Budu muset zrychlit. Místo pro úvodník už jsem zase přetáhnul… Hledáte nějaké výukové aplikace pro své tablety? Zkuste se podívat na Tabletárium. Věřím, že si z nabídky vyberete. Nejen poutavá netradiční videa najdete na portálu, který se věnuje chemickým prvků. Nechybí ani pokračování seriálu práce s 3D modely chemických sloučenin. Pustili jsme se také na výpravu do několika „science center“ a pokusíme se odpovědět na otázku, jaké možnosti nám science centra přináší? Ke konci nás ještě čeká několik praktických tipů k využití 3D tisku, včetně kompletního návodu na stavbu manipulátoru z 3D tištěné stavebnice. A úplně na konec se ohlédneme za několika zajímavými akcemi.

Za celou redakční radu vám přeji příjemné chvilky s e-Molem, radostné prožití Vánoc a šťastný nový rok
Tomáš Feltl

e-Mole zpravodaj

Nechte si zasílat informace o nových číslech e-Molu a o zajímavých vzdělávacích akcích!