e-Mole č. 1

e-Mole číslo 1 je tu!

Upozornění: V PDF souboru jsou různé interaktivní prvky. Ke čtení časopisu doporučujeme použít aktuální Adobe Reader, popř. Adobe Acrobat. V jiných PDF prohlížečích se nemusí stránky zobrazovat korektně.

OBSAH

  • Úvodník
    • Tak… a je to tady!
  • e-Mole představuje HW/SW
    • Školní experimentální systémy na našem trhu – 2. část
  • Představujeme projekty
    • Přírodní a technické obory – výzva pro budoucnost
  • Experimentování z pohledu didaktika
    • Pokusnictví v biologii (Rozhovor s Janem Mourkem, Ph.D.)
  • Trendy ve výuce
    • Badatelská výuka
      • Díl 2.: Charakteristika metody bádání
  • Rozhovor
    • Stejně to je samá chemie… (Rozhovor s doc. RNDr. Radomírem Čabalou, Dr.)
  • Jak to dělám já
    • Laboratorní měřicí systémy jako oživení výuky biologie (Výuka biologie na gymnáziu)
  • Návody a materiály
    • Retence vody v krajině
    • Experimenty s dynamometrem firmy Vernier v biologii
  • Co v učebnicích nenajdete
    • Drogové testy (Klinická analýza ve výuce)
    • Záhada hromady rosolu (Genomické detektivky – weblémy)
  • Recenze
    • Www.realisticky.cz (Elektronická učebnice matematiky a fyziky)
    • Jaké bude počasí?
    • Zkušenosti s měřicím systémem Vernier
  • Tipy a triky
    • Kalibrace – nechtěné děvče, bez nějž ale život s čidly nemá smysl
    • Než sednete k mikroskopu…
    • Poradna: Jak dostat obraz bezdrátově z telefonu, tabletu či notebooku na projektor/televizi?
  • 3D tisk na škole?
    • Co když potřebujeme s žáky něco zvážit?
  • Včera a dnes
    • Mapování ve škole
    • 3D modely chemických sloučenin
  • Kalendárium
    • Motivujeme učitele, aby s dětmi bádali
    • Učit se znamená zamazat si ruce
  • Několik slov závěrem
    • Inzerce
    • Nabídka a poptávka
    • Kalendárium

Tak… a je to tady!

Tak… a je to tady… První číslo e-Molu je venku. Pokusili jsme se první řádné číslo naplnit opět zajímavým obsahem. Slovíčko „opět“ si dovoluji použít proto, že vaše kladné ohlasy na nulté číslo skutečně předčily naše očekávání. Nevěřícně jsme koukali na údaje o počtu jedinečných stažení e-Molu č. 0 – během čtyř dní od vydání se jednalo téměř o 1000 stažení (a to byly vánoční prázdniny!). Potom začaly přicházet kladné ohlasy. Potěšilo nás, že nám držíte palce i na Slovensku. Děkujeme také za všechny vaše komentáře a připomínky, které jste poslali. Doufáme, že i v prvním čísle si najdete „to své“ a zachováte nám i nadále svoji přízeň.

První číslo jsme poněkud více zaměřili na biologii, což ale neznamená, že ostatní zmizelo. Najdete zde samozřejmě řadu příspěvků z oblasti všech školních přírodních věd i něco obecněji „digitálnětechnologického“.

V tomto čísle končíme s představováním školních měřicích systémů z pohledu jejich výrobců či prodejců. V nultém a prvním čísle se tak formou rozhovoru představilo celkem sedm různých systémů. Do odpovědí jsme záměrně redakčně nezasahovali, a tak si z nich můžete udělat dobrý obrázek nejen o celkové podpoře jednotlivých systémů ze strany českých prodejců, ale také o jejich erudovanosti a přístupu. Pro rozhodování při pořizování školních měřicích systémů jsou ale neméně důležité zkušenosti učitelů. Na následujících stránkách tak naleznete první díl seriálu, který představuje měřicí systémy právě z pohledu nás učitelů. V tomto čísle se dočtete o systému Vernier.

Už jste slyšeli o weblémech? Že ne? No to nejste jistě sami. Pokračujte na další stránky a zjistíte, o co se jedná. V prvním weblému je krásně vidět, jak nesmyslné je podmiňovat základní vědecký výzkum vazbou na nějaké budoucí praktické, nejlépe „průmyslové“ využití. Základní výzkum je základní výzkum a co všechno v budoucnosti přinese, je otázkou času. Ptát se: „A k čemu to jako bude v praxi?“ tady vůbec není na místě.

Nově nám přibyla Poradna, ve které chceme reagovat především na časté stále se opakující dotazy. V rámci poradny se tentokrát dozvíte, jak jednoduše dostat obraz ze svého přenosného „chytrého“ zařízení na interaktivní tabuli či projekční plochu, a to nejen ve třídě. Stačí k tomu taková malá krabička…

Další novou rubrikou je Kalendárium. Koncepce Kalendária je taková, že zde najdete nejen pozvánky na různé jednorázové akce, ale také informace o akcích pravidelných. A právě pravidelné akce si zaslouží více informací o jejich organizátorech, typickém průběhu a také o zkušenosti z pohledu účastníka. Tentokrát máte možnost nahlédnout do „kuchyně“ Edufóra a Sdružení TEREZA.

Dost ale s představováním obsahu, který zde na vás čeká, stačí pohlédnout do „Obsahu“. Raději bych zbývající prostor využil k opětovné výzvě ke spolupráci:

  • Napište nám, co byste v časopise rádi viděli.
  • Máte nějaký příklad využití digitálních technologií ve výuce? Napište mám o něm!
  • Vytvořili jste zajímavý digitální učební materiál? Podělte se o něj s ostatními! Pošlete nám na něj odkaz a stručně popište, jako ho ve výuce používáte.
  • Realizovali jste na vaší škole nějaký zajímavý projekt využívající digitální technologie? Můžete ho zde představit ostatním!
  • Pořádáte nějakou akci zaměřenou na digitální technologie ve školství? Informujte o ní zde v e-Molu!
  • Máte nějakou pěknou ukázku toho, že někdy to jde bez digitálních technologií lépe než s nimi? Napište nám o ní!
  • Využíváte zajímavý internetový zdroj a chcete se o něj podělit? Pošlete nám odkaz s krátkým popisem a příkladem jeho použití ve výuce.
  • Použili jste některý z publikovaných tipů nebo triků ve výuce? Napište nám o svých zkušenostech (skolniprojekty@gmail.com)!

Na závěr bych ještě chtěl poděkovat všem přispěvatelům, kteří časopisu věnují spoustu svého času. Velký dík patří také Marcele, která dává časopisu finální podobu – bez její mravenčí práce korektorské, grafické a sazečské by byl e-Mole pouhým stohem nečitelných rukopisů.

S přáním požehnaných Velikonoc
za redakční tým
Tomáš Feltl

e-Mole zpravodaj

Nechte si zasílat informace o nových číslech e-Molu a o zajímavých vzdělávacích akcích!